Konceptet

STÆVNET, TILMELDING OG PRAKTISKE TING

I de sidste 42 år har sejlklubben i Riva del Garda, som ligger ved nordspidsen af Gardasøen, afholdt optimist stævne i påskedagene. Det er verdens største optimiststævne og deltagerantallet er højt. Flere år har de haft et deltagerantal på over 1000 sejlere! Det er dermed verdensrekord for største stævne i een jolletype!

Gennem næsten lige så lang tid har danske optimist sejlere taget til Riva for at deltage, og har brugt dagene før påske til en træningslejr.

Hvem er vi?

Kim Skovgaard & Marianne Bløcher arrangerer turen nu for 15. gang & byder velkommen til Lake Garda Meeting i 2024. Turens planlægning har tidligere gået på skift hos forskellige familier bla med familien Kældsø ved roret i 11år frem til 2008, hvor Kim & Marianne overtog opgaven. 

Kim Skovgaard

Sejlsports træner med stor international erfaring

Bor til dagligt i Kolding. Har det overordnede ansvar for hjemmeside samt træner-delen.

Kim kan kontaktes på: kim@saildirect.dk

Marianne Bløcher

”Gammel” landsholdssejler, medejer af Winner Optimist, gift med Stig Bløcher. Til daglig fungerer hun som økonomi- og personalechef hos Winner Optimist i Faaborg.

Desuden er hun mor til 4 børn: Oliver på 24 år, Frederik på 19 år, Noah på 16 år og Caroline på 9 år.

Marianne er ”kim’s højre hånd” med ansvar for økonomi & administration af Gardaturen. 

Været på Garda i påsken 27. gange både som sejler og forældre - bedste placering var nr 18.

Marianne kan kontaktes på: marianne@winneroptimist.dk før stævnet

Under træningslejren og stævnet vil Marianne oftest være at finde i Winner Optimist's lille butik foran sejlklubben, hvor hun altid kan kontaktes.

Vejret

Både stedet og tiden er perfekte til lidt for-træning og vores sejlere kan få mange træningstimer på vandet, før de hjemlige kapsejladser går i gang. Kort tid efter Garda-turen starter den første af udtagelsessejladser herhjemme. Ved Gardasøen er vejret lunere end i Danmark og vinden ofte stabil. Og så er der maden, vinen og isene, som smager skønt. Omgivelserne er de smukkest tænkelige og foråret er som regel kommet til Italien i påsken, så man kan smide lidt af vintertøjet og sidde ude og nyde solen.

Som altid anbefaler vi at man pakker både varmt tøj, regntøj og gummistøvler – foråret i Italien kan være lidt som i Danmark – det kan være rigtig skønt, men der kan også være dage med tåge og regn.

Vi har ofte haft et kanon godt vejr i påsken i Italien, men nogen år har der været undtagelser. Der findes også skyet vejr & regn på Garda, men som oftest har vi flere dage med solskin og 25 grader. 

Program

Vi mødes lørdag den 22. marts kl. 19.00 på den overdækkede terrasse på 1. sal i sejlklubben og fra søndag til tirsdag trænes der på vandet. Onsdag er fridag og så sejles verdens største regatta fra torsdag til søndag.

Programmet ser i store træk sådan ud:

Søndag: Træning

Mandag: Træning

Tirsdag: Træning & festaften

Onsdag: Fridag & indmarch

Torsdag: Regatta

Fredag: Regatta

Lørdag: Regatta

Søndag: Regatta & præmieoverrækkelse

Træningen

Ved træningen fra søndag til tirsdag vil sejlerne blive delt op i hold, og hvert hold bliver tildelt en træner. De tidligere år har dagene været brugt til træning om formiddagen og kapsejlads om eftermiddagen. Til festaftenen om tirsdagen vil der være præmieuddeling for "Dansker Cup’en"

Pris & Tilmelding

Prisen i 2024:


Pris DKK

efter 1.jan

Junior (årgang 2008-2012)

3800

4100

Cadetti (årgang 2013-2014)

3800

4100

For tilmeldingsgebyret får sejlerne:

3 dages intensiv træning

4 dages regatta coaching

Garda sweat shirt

Sidste frist for tilmelding til turen er 1.feb. Frist for betaling 15.feb

De sidste par år har vi haft en del eftertilmeldinger og de er tidskrævende. Vi oplever også, at have for få trøjer til forældrene, fordi dem vi havde bestilt, måtte vi bruge til eftertilmeldingerne. Derfor vil vi igen i år beklageligvis sige, at dem som tilmelder og betaler efter deadline ikke kan forvente at få en trøje med.

Vi vil desuden opfordre jer til at gå hjem i klubberne og snakke med dem, som ikke tidligere her været med og måske ikke kender til turen, så de får mulighed for at tilmelde sig til tiden.

Regatta’en

Starter torsdag og varer 4 dage. Der deltager 500 - 900 sejlere fra 18 - 26 forskellige nationer. Det koster 100 Euro at deltage (2020 priser), og du skal selv sørge for tilmelding og betaling til klubben. På fanebladet tilmelding finder du link til online tilmeldingen.

Cadetti-sejlere

Træningslejren og regatta’en er primært rettet mod erfarne A og B- sejlere, men der er også mulighed for, at mindre erfarne kan være med. Sejlere født i 2013 og 2014 kan deltage på den særskildte cadetti-bane(2022-info) under regattaen, men yngre sejlere må gerne deltage i vores træningslejr. På cadetti banen under stævnet sejles der ikke over 15kn og max 6 timer på vandet pr dag. BEMÆRK: Særskildt cadetti-bane kræver et højt deltagerantal hos cadettierne - ellers sejler de på Junior-banen, som er relativ langt ude. 


Træningen bliver tilrettelagt ud fra hvad sejlerne kan. De skal dog have sejlet mindst et år og kunne klare sig på egen hånd til og fra havnen. Er der 5 tilmeldte, vil der blive lavet et rent cadetti–hold under træningen.


Det er sjældent et problem at komme på vandet om formiddagen, hvor det blæser en let brise fra nord. Men om eftermiddagen blæser det ofte op fra syd, og nogle dage kan vinden være så hård, at cadetti’erne ikke kan komme på vandet. Er det tilfældet, vil træneren beskæftige børnene på anden måde. Men der vil også være dage, hvor holdet er ude på vandet, og en enkelt eller to måske vælger at sejle ind. De vil blive modtaget på havnen af de forældre, som har havnevagt. Er sejlerens forældre ikke i nærheden, vil havnevagten hjælpe med at få kontakt til dem. Til selve regattaen sejler cadetti’erne på egen bane tættere ved havnen. Så også de dage vil der blive taget specielt hensyn til dem.

Husk at medbringe målerbrev og forsikringspapirer på engelsk.

Notice of race kan du finde her: 

http://www.fragliavelariva.it/en

Trænerne følger sejlerne under stævnet og er med og giver gode råd på vandet.

Onsdag aften er der åbningsceremoni, hvor alle sejlere går i optog med musik og flag fra sejlklubben, gennem byen og op til rådhuset, hvor der er talere. Det ser flot ud, når alle danskerne er klædt ens på i deres "garda-trøje".

De tidligere år er der, i forbindelse med regattaen, blevet uddelt taske, t-shirt mv. Hver eftermiddag, når sejlerne kommer ind, plejer der at være varm kakao, pizza, yoghurt eller lign. Der bliver udleveret sejladsbestemmelser, men italienerne er gode til at "tilpasse sig situationen", så tag tingene som de kommer. Børnene får helt sikker nogle oplevelser med hjem, som de ikke får ved de hjemlige sejladser og de lærer meget af det. Når stævnet er færdig søndag eftermiddag, er der lodtrækning om div. ting, f.eks. cykler, tøj og mange andre fine præmier. Man skal være til stede for at få præmien. Umiddelbart efter er der præmieoverrækkelse. Hele show’et har det med at tage lidt lang tid, men det er samtidig en del af den store oplevelse for sejlerne.

Transport til Garda

De fleste familier vælger at køre de knap 1300km til GardaSøen. Nogen tager en overnatning i tyskland - andre kører igennem om natten. Flere og flere er dog begyndt at flyve, idet flypriserne bliver mere og mere fordelagtige - og så er det lang tid at sidde i en bil. Man kan flyve til Milano, Verona og Bergamo. De 2 sidstnævnte destinationer ligger tættest på Riva. Check lavprisselskaberne, hvor der ofte er billige afrejser med mellemlandinger. Ønsker man at leje bil og lander i Milano så vær opmærksom på at der er flere lufthavne i Milano, så bilen venter i den rigtige lufthavn og den rigtige terminal. Biludlejningsfirmaerne har ofte tilbud via nettet - Europcar har flere gange haft bedste tilbud på en rummelig bil (som sejlerfamilier jo ofte har brug for). Hvis man flyver så husk at gøre flyselskabet opmærksom på at I eventuelt kommer med stor bagage (rig/sejl/ror/sværd)

En helt tredje løsning er at tage med toget derned, hvilket en enkelt familie gjorde sidste år. Det var med en del skift tog/bus, men det lykkedes også.

Transport af joller klarer de kørende som regel ved at tage jollen på taget eller sende den på en klubtrailer som en enkelt familie så trækker derned og hjem. Flyver man eller tager toget, så kan man leje en charterjolle for mellem 300-400€. Booking kan ske på: http://www.winner-shop.dk

Hotel Centrale

Som de tidligere år vil vi have base på Hotel Centrale, og her vil der være aktuelle opslag, resultatlister, festaften m.v.

De familier som ønsker at bo på Hotel Centrale skal booke det samtidig med tilmeldingen.